Få den rette hjælp til rydning af dødsbo

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Når et dødsbo skal ryddes i forbindelse med et dødsfald i familien, er det desværre noget, der som oftest skal ske inden for kort tid. Hvis der er tale om en lejebolig, skal boligen ryddes for materielle effekter, som har tilhørt den afdøde, og hernæst udlejes igen. Dette kan godt virke som en meget hård og uoverstigelig opgave, når man står midt i sorgen og savnet – for slet ikke at tale om alle de andre praktiske gøremål, som skal udføres i anledning af dødsfaldet.

Rydning af dødsbo – en hjælp til det praktiske

Hvis du er blandt de nærmeste pårørende til den afdøde, er det sandsynligvis dig, der står med hele ansvaret for afvikling af arv og gæld, opsigelse af diverse abonnementer, realisering af aktiver – og du skal højst sandsynligt også forestå selve bisættelsen og minde ceremonien. Dette er meget at skulle klare for én person. Og når rydning af dødsbo kommer oven i, kan det virke ganske urimeligt. Derfor kan det anbefales, at du får fat på en professionel marskandiser, som kan hjælpe med rydning og vurdering af dødsbo.

Forud for selve rydning af dødsbo, vil du og marskandiser indgå en aftale om prisen på dødsboet, datoen for rydningens færdiggørelse, samt hvilke effekter, du gerne vil beholde. I gennemgår dødsboet sammen, hvorpå marskandiseren udarbejder et uforpligtende tilbud på rydning af dødsbo. Dette tilbud ligger til grund for den endelige rydnings kontrakt – og så er det faktisk op til marskandiseren at opretholde sin del af aftalen, og sørge for, at alle effekter bortskaffes på forsvarlig vis (med undtagelse af de eventuelle genstande, du ønsker at beholde).

Vælg en erfaren marskandiser til rydning af dødsbo

Rydning af dødsbo er en følsom sag. Derfor er det vigtigt, at den marskandiser, du vælger, har erfaring inden for området, og ved, at det er vigtigt at udvise diskretion og respekt over for såvel de efterlevende som boligen.